Thursday, June 18, 2009

En lang avhandling

Jeg har bitt meg merke i hvordan damer og jenter beskriver et klesplagg positivt.
Her er det helt klart ordbruken (dog også tonefallet, men det kan vanskelig beskrives skriftlig) som skiller de to gruppene fra hverandre, altså unge jenter vs litt eldre damer.

En typisk samtale mellom tre godt voksne damer (som gjerne har tre barn, hvorav det yngste kanskje er en fjorten år gammel jente og det eldste er en sønn flyttet til Bergen for å studere for tre år siden (men han ekke ferdig med å studere, for han har byttet studier flere ganger, og detta blir a mor bekymra av). Barnet i midten snakker man ikke så mye om, for hu er litt på kjøret (aka. hu er gravid med sønnen til naboen som kjørte over bikkja det året det var så mye snø oppante åsane)).
Damene heter gjerne Turid (uttales Tuuuuriiii), Wenche (uttales a'Weeencheeee) og gode gamle Berit (her må man rulle litt på r-en). (Nei, faen, jeg som ikke skulle skrive noe om tonefall) (håper dere skjønte det) (ja, vaffal litt sånn typisk Kongsberg-dialekt).

- NÆÆÆÆÆÆÆH, Tuuurid, se på denne toppen aaa!
- GUD, SÅ LEKKER!
- Ja, den var bare dødslekker!
- Hadde ikke denna vært råstilig på a'Wenche?
- PÅ MEG? Næh, jenter, jeg ekke akkurat den yngste høna i kurven!
- Jo, du, men en morsom tights til så hadde du sett sikkert så mye yngre ut!

Ja. Da har jeg gjenskapt ("""") en samtale mellom disse damene. Dere ser kanskje noen ord vi under en viss alder ikke ville brukt?

- Vi har ordet "lekker". Alt er veldig lekkert. Jeg tror ALDRI jeg har hørt noen under fireogførr bruke det ordet.
- En annen variasjon av ordet "lekker, er jo det klassiske vrien "dødslekker". Her legger de altså til død foran ordet for å skape dramatikk. Dette har de tatt fra ungdommen som brukte "døds" foran alt på nittitallet. Det er jo dog noe mer naturlig at de bruker det, i og med at de ligger et par-tre år nærmere døden enn oss (mest trolig).
- "Råstilig". Eller eventuelt bare "rå". Dette er et uttrykk som kan dateres tilbake til rett etter krigen, tipper jeg. Ungdommen forbinder gjerne ordet "rå" med sushi, mens de av den litt eldre garde tenker mer på "kult".
- Ordet "morsom" bruker de til ting som kanskje kan være litt rare. Har ikke du opplevd at du har kommet inn på kjøkkenet, så flirer kanskje en av foreldrene dine litt, drar litt i den nye toppen din og sier "Ja, den var jo........morsom"?

Vi prater litt annerledes enn dem (?)
Tenk at de ordene de bruker nå var like kule og naturlige da som de ordene vi bruker nå.

17 comments:

Ragnhild said...

Hahahaha. A Weeenche

Jenny said...

Haha, jeg kjenner meg så igjen! Jeg jobba i blomsterbutikk, der de over førti spredte ordet "lekker" til alle de ansatte (unntatt meg, selvsagt, jeg er jo så utrolig hipp og ung at ingen ord fra forrige tiår sitter igjen). Men der brukte de også varianten "rålekker". Med en fryktelig lang "å". Av typen: "Jøss, du så flink du har vært med den oppsatsen, da! Den er jo virkelig rååålekker, eller hva jenter?". Det jeg lagde av oppsatser var stort sett "morsomt".

Kari Bryge said...

HAHAHA.

ser det for meeeg, utrolig bra "gjenskapt." Hahaha!

Hanne said...

Arma aka Wenche.

Anonymous said...

Linnea har anbefalt deg som blogg på side2.no!!! Gratulerer :D

Maren G said...

Arma du er herlig! =P

heidi said...

jeg elsker deg! serriøst, du skriver sykt bra, og ikke minst morsomt. nå ble ikke dagen på jobb så trist alikevell

Julie said...

a'Weeeenche! hhaaha jeg hører du sier det... ere bEEEov?

Marita said...

haha jeg døør:) Jeg kommer til deg neste uke jeg;D

Mary Lou said...

Berit. Nå var'u morsom.

julie aida said...

jeg dør. bare litt (ole døde SKIKKELIG)

--

HVA FAEN?? jaja.... reklame er reklame

Linda said...

Det morsomste er å snakke tilbake, sånn som de gjør :)) Elsker å snakke med sjefen min, på "hennes måte".

Maia said...

Råååbra Arma! ;)
Det beste er når de bruker "jenter" når de refererer til de andre damene (godt over 40). Som om det gjør dem noe yngre..

Eirin said...

Tenk da, vi gjør narr av dem, men nesten hele kongsberg snakker faktisk sånn! Åh, folkelighet<3

AudM said...

Det er jo dog noe mer naturlig at de bruker det, i og med at de ligger et par-tre år nærmere døden enn oss (mest trolig).
hahahahhahah evig bra

Ensom Majestet said...

Jeg føler at middelaldrende damer i kongsberg og larvik er litt like.

Anonymous said...

Min bestemor pleide å si at et kleplagg var "festlig".