Tuesday, April 14, 2009

Feiende flott

Vi har et grønt feiebrett her hjemme. Med tilhørende kost, selvfølgelig. Dette feiebrettet har vi alltid hatt. Så lenge jeg kan huske at vi har hatt feiebrett, så har det feiebrettet vært det grønne vi fortsatt har.
Ja, det er litt ødelagt og ja, øverste del av kosten har falt av (klassiker), men det fungerer da fortsatt. Det betyr at man fortsatt kan feie over gulvet med kosten og samle alt sammen i en liten haug og feie det inn på feiebrettet.
Så, alt i alt, tenkte jeg ikke at vi noen sinne skulle bytte ut feiebrettet. Med mindre det skulle skje noe drastisk, selvfølgelig. Kanskje et hull eller noe. Eller det hadde nok pappa reparert med gaffateip. Men uansett, jeg trodde ikke vi kom til å få noe nytt feiebrett nå med det første.
Derfor ble jeg mildt sagt SJOKKERT da mamma snek seg inn i huset med et nytt feiebrett.
Akk og akk. Hva er dette for noe svineri??, tenkte jeg. Men så kom det noe rart på teve og jeg glemte bedrageriet mor hadde bedrevet med.
Så idag, da jeg entret vaskerommet for å - sjokkerende nok - vaske, så så jeg to feiebrett ved siden av hverandre og kom på hva som hadde skjedd dagen før. AH!!!, skrek jeg. Der stod de. Det gamle grønne og det nye blå. Det nye blå med et slikt håndtak som gjør det bedre å holde i kosten. Det var så lenge siden jeg hadde sett en kost med et håndtak at det i seg selv var en revolusjon.
Jeg kikket litt på det nye feiebrettet. Jeg kunne huske at jeg hadde sett det før et sted.
Da falt brikkene på plass. Min søster har nettopp kjøpt seg et nytt feiebrett (som jeg for øvrig selv bar inn i huset hennes). Det nye feiebrettet vårt var hennes gamle.
Nå har jeg slått meg til ro med tanken på et nytt feiebrett. Det går bra. Vi er ikke noen miljøsvin som kjøper nye feiebrett i hytt og gevær selv om det vi har hjemme fungerer fint, selv om håndtaket har falt av. Vi arver feiebrett. Det er søstra mi som er miljøsvinet.
Når jeg flytter herfra skal jeg spørre om å få det grønne feiebrettet med meg. Men jeg tror ikke jeg vil ha det med meg til Australia. Men jeg skal ei heller kjøpe et feiebrett i Australia.

10 comments:

Nina said...

feiende flott historie!

tritonus said...

Der greidde du faktisk å skrive noko underhaldande om det kanskje minst underhaldande emnet eg veit om i heile verdi. Imponerande:D

Gina said...

Du er så flink du, Arma! Dette likte jeg!

Jeanette said...

Jeg har aldri hatt et feiebrett.

Anonymous said...

haha :D vi har ikke matchende kost og brett engang 8)

Anonymous said...

for en dritkule blogg :D kulaste eg har lest på leeenge, du e original og kul og ja... fortsett med dette, det kalles underholdning ;)

Isabel said...

jeg sitter å ler av deg, du skriver så sykt bra :o

Sunniva said...

(svar) haha, men eg syns eg var relativt ute tidelig med å få meg twitter uansett!
Vi har forresten et rødt feiebrett, frå midten av 90-talet, og eg kan ikkje komme på ein einaste grunn til å bytte det ut.

JULIE AIDA said...

jeg har aldri eid et feiebrett jeg....

Elisabeth said...

ååh:) dette var bare koselig!